Elektrisch laden is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van de moderne mobiliteit. Met de toename van elektrische voertuigen op de weg, groeit de behoefte aan duidelijke en transparante informatie over laadtarieven. Bovendien is het wettelijk verplicht om de laadtarieven bij openbare laadpunten te communiceren. Dit stelt EV-bestuurders in staat om weloverwogen beslissingen te nemen over waar en wanneer ze hun voertuigen opladen.
In deze blogpost bespreken we de rol van verschillende spelers in het laadnetwerk, de opbouw van laadtarieven, en de verschillende betalingsmogelijkheden voor publieke laadsessies. We beginnen met hoe een laadsessie tot stand komt en welke partijen daarbij betrokken zijn.
De samenwerking achter een laadsessie
Stap 1: Start van de laadsessie
Wanneer een EV-bestuurder bij een openbare laadpaal aankomt, scant hij zijn laadpas om het laadproces te starten. Dit lijkt eenvoudig, maar er gebeurd veel achter de schermen om dit mogelijk te maken.
Stap 2: Rollen van betrokken partijen
Hier is een overzicht van hoe de verschillende partijen samenwerken om de laadsessie mogelijk te maken:
- EV-bestuurder: Sluit een abonnement af met een Mobility Service Provider (MSP) om toegang te krijgen tot hun laadnetwerk.
- MSP: Zorgt voor de betalingsmogelijkheden en heeft via de Charge Point Operator (CPO) inzicht in de laadtarieven.
- Eigenaar van het laadstation: Heeft een contract met een CPO, die het technisch onderhoud en administratief beheer verzorgt.
- CPO: Bepaalt de tarieven voor elk station en houdt gebruiksdata bij. Ook communiceert deze gegevens naar de MSP.
- Roaming hub: Een platform dat informatieoverdracht mogelijk maakt en zorgt voor een breed (internationaal) netwerk van laadstations.
Dankzij de samenwerking tussen deze partijen kan de laadsessie beginnen zodra de EV-bestuurder zijn laadpas scant.
Hoe worden laadtarieven berekend?
Belangrijkste componenten van laadtarieven
Bij openbare laadstations moeten de prijzen transparant zijn, zowel bij het laadstation als in de laadapps. Het laadtarief kan uit verschillende componenten bestaan, die door de eigenaar van het laadstation worden vastgesteld:
- Startkosten: Een eenmalige kost bij de start van de laadsessie.
- kWh-tarief: Kosten per verbruikte kilowattuur.
- Uurtarief: Kosten per uur dat de auto is aangesloten.
- Rotatietarief: Extra kosten voor het bezet houden van de laadpaal nadat de auto volledig is opgeladen.
Niet elk laadpunt heeft startkosten, een uurtarief of een rotatietarief. Het is verstandig om verschillende laadstations te vergelijken om verrassingen door hoge rotatietarieven te voorkomen, die bedoeld zijn om langdurig bezet houden van de laadpaal te ontmoedigen.
Transparantie en vergelijking van laadtarieven
De CPO, MSP en roaming hubs zorgen voor interoperabiliteit tussen verschillende laadnetwerken en nemen meestal een marge van enkele eurocent per geladen kWh of een percentage van het totaalbedrag van de laadsessie als vergoeding voor hun diensten.
Betalingsmogelijkheden voor publieke laadsessies
Gebruik van Laadpassen
De meeste EV-rijders gebruiken een laadpas die door een MSP is uitgegeven. Via roaming hubs kunnen ze bij bijna elke openbare laadpaal hun voertuig opladen. Een specifieke laadapp biedt toegang om laadsessies rechtstreeks vanuit de app te starten en te betalen.
Betalen met Creditcards
Sinds april 2024 accepteren laadstations betalingen met creditcard, wat handig is voor bestuurders die slechts af en toe openbaar laden.
Alternatieve Betalingsmethoden
Bij sommige laadstations is het ook mogelijk om te betalen met een bankkaart of via contactloze betaling zoals Apple Pay of Google Pay.
Terugbetaling aan de eigenaren van publieke laadstations
Verwerking van Betalingen en Laadgegevens
De MSP ontvangt van elke CPO de laadgegevens van alle sessies die met hun laadpassen of laadapp zijn gestart. Zij betalen de CPO’s en factureren de laadsessies aan hun klanten.
Uitbetalingsproces aan Laadstationseigenaren
De CPO’s betalen vervolgens de eigenaars van de openbare laadpunten volledig uit voor elke laadsessie.