Thuis laden

Als je thuis bent staat de wagen vaak stil in de garage, op jouw oprit, onder de carport,… Dat is de perfecte moment om jouw wagen even op te laden.

Je wagen kan worden opgeladen via een stopcontact, maar zo breng je jouw andere verbruikers in huis in gevaar. Je kan kortsluiting veroorzaken of bepaalde huishoudapparaten (wasmachine, friteuse,..) niet gebruiken tijdens de laadsessie.

Daarom is een slimme oplossing als een laadpaal of box aangeraden! Via deze manier kan je op een veilige en vooral snellere manier jouw wagen opladen.

Via een technische tool kan je perfect opvolgen hoever jouw laadsessie is gevorderd, hoeveel je reeds hebt geladen in een bepaalde periode enzovoort.

Onze adviseurs komen gratis bij jou langs om te kijken wat de beste, meest praktische en best-uitziende oplossing is qua laadpunt voor jou.

Als je met een bedrijfsvoertuig rijdt en thuis een laadpaal hebt, kan jouw verbruik eenvoudig en efficiënt worden doorgestuurd naar de werkgever. Zo hoef zowel jij als jouw werkgever zich geen zorgen te maken over de verrekening.

Waarom thuis laden?

Na het aanschaffen van een elektrische wagen wil je liefst elke ochtend met een volle batterij kunnen vertrekken. Niks zo praktisch dan thuis je eigen laadstation te hebben. Je kan natuurlijk ook aan een publieke laadpaal laden maar dat is 2 tot 4 keer duurder dan thuis te laden. Sommigen kunnen ook op het werk laden maar daar moet je soms rekening houden dat je het laadstation moet delen met je collega’s. Daar geldt vaak het principe first come, first served! Ook daarom wil je liever beschikken over je eigen laadstation thuis.

Kan ik mijn wagen opladen door gewoon de stekker in het stopcontact te steken?

Wanneer je de wagen wilt laden via een gewoon huisstopcontact wordt dit “mode 2- laden” genoemd.

Een huishoudelijk stopcontact geeft altijd een heel beperkte hoeveelheid stroom. Deze vorm van laden is mogelijk, maar is zeer traag en wordt afgeraden omwille van veiligheidsredenen. Bij een huisstopcontact is het laadvermogen beperkt tot een stroomsterkte van 10 ampère en een vermogen van 2,3 kW. Voor een plug-in hybride met een batterij van 25 kW zou het dus 10 uur duren om de wagen te laden.

Voor een volledig elektrische wagen met een batterij van 65 kW zou de laadtijd 30 uur bedragen. Bovendien is dit niet altijd zonder gevaar. Vaak is er een verlengkabel nodig omdat je de wagen niet dicht genoeg tegen het stopcontact kan plaatsen. De temperatuur in zo’n verlengkabel kan zeer hoog worden en voor extra verlies zorgen. Een thuislaadpaal wordt aangesloten op een aparte elektrische kring met eigen zekering. Dat maakt deze oplossing naar overbelasting en brandveiligheid toe een stuk beter.

Laadsnelheid

Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW.

Er zijn drie verschillende factoren waarmee we rekening houden wanneer een elektrische wagen wordt geladen:

1) Aansluiting op het elektriciteitsnet van jouw woning:

De tijd dat je stroomaansluiting alleen diende om het licht te laten branden, is voorgoed voorbij. Vandaag gebeurt er meer en meer elektrisch, zoals autorijden. De laadpuntstrijd laat dan ook zien: elektrisch rijden heeft al gewonnen voor de toekomst.

Laadpunten en netwerken van snelladers rollen zich in sneltempo uit over de hele wereld. Bijna alle grote energieproducenten, oliebedrijven maar ook autofabrikanten maken zich klaar om de elektrische wagen te kunnen voorzien van stroom. De sector is dus ontzettend hard in beweging. Dat betekent dat er ook veel verandert.

Om toch klaar te zijn voor morgen, is EnergyKing ervan overtuigd dat we moeten vertrekken van een 3 fasige aansluiting en stroomtoevoer. Vandaag zijn er nog een heel aantal wagens die monofasig kunnen geladen worden, maar dit zal heel snel evolueren naar meer en meer driefasige laadsystemen. Bovendien neemt een monofasige laadbeurt teveel tijd in beslag waardoor het praktisch gebruik in gedrang komt.

Eenmaal de stroomtoevoer voorhanden is, kunnen we van start met de juiste keuze voor jouw wagen en toepassing. Het is dus belangrijk dat het aansluitingsvermogen van jouw woning voldoende sterk is. Indien je daar over twijfelt zal een van onze adviseurs dit met jou grondig bekijken en je hierin adviseren.

Indien het nodig is om jouw aansluiting te verzwaren, dan helpen wij jou met die procedure. Ook omschakelen van een monofasige naareen driefasige aansluiting kan mogelijks interessant zijn. Een verzwaring kan je simpelweg aanvragen bij de distributienetbeheerder Fluvius (www.fluvius. be). De kostprijs hiervan kan sterk variëren en ligt tussen de €134 en €1.345

2) De inwendige omvormer van jouw auto

Er is een verschil tussen Alternating Current (AC) of wisselstroom en Direct Current (DC) of gelijkstroom. De batterij van een wagen werkt op DC, terwijl het elektriciteitsnet op AC werkt. Bij het opladen van een elektrische wagen wordt AC omgezet in DC, zodat de batterij kan opladen. Deze omzetting van stroom gebeurt door een omvormer. De kracht van deze omvormer bepaalt hoe snel een wagen kan laden.

Dus hoe krachtiger de omvormer, hoe sneller jouw wagen is geladen. Zolang het laadpunt genoeg stroom kan geven natuurlijk! Elke elektrische wagen heeft zijn eigen toegelaten laadsnelheid in zowel AC als DC.

3) De laadkabel

Bij elke laadoplossing zit steeds een laadkabel, of het nu gaat over een laadpunt of wallbox die je aan de muur bevestigt. Elke kabel heeft een bepaald type stekker en elke elektrische wagen heeft een bepaald type stekker nodig.

Momenteel zijn er 2 types die wereldwijd de standaard zijn. Type 1 aansluiting is vooral voor Japanse en Amerikaans merken. In Europa is de Type 2 aansluiting de standaard. Alle publieke laadpunten zijn ook voorzien van deze Type 2 aansluiting. Laadpunten worden verkocht met of zonder een kabel.

Het voordeel van een laadpunt mét vaste kabel is dan weer het gebruiksgemak. Bij aankomst kan je eenvoudig de kabel in je auto pluggen zonder dat je de aparte laadkabel uit de koffer hoeft te halen. Sommige EV-rijders vinden esthetiek belangrijker en vinden het mooier om enkel een wallbox tegen de muur te hangen zonder dat er ten allen tijde een kabel aan hangt. De keuze tussen een laadpaal met of zonder vaste kabel is er vooral één van persoonlijke smaak.

 

Slimme of gewone laadpaal

Smart Charging:

Elektrisch laden via smart charging wilt zeggen dat het laadpunt zijn laadvermogen dynamisch kan aanpassen in functie van het andere verbruik in de woning. Wanneer de wagen gekoppeld wordt met het laadpunt, zal deze technologie meten hoeveel energie er in totaal wordt verbruikt in de woning. De hoeveelheid stroom die daarnaast nog beschikbaar is zal het laadstation gebruiken om jouw auto te laden.

Dankzij deze technologie zal de hoofdzekering niet overbelast geraken en kan je de wagen op de meest efficiënte manier laden. Terwijl de wagen laadt kan je grote energieverbruikers zoals een wasmachine, vaatwasser en koelkast blijven gebruiken zonder problemen.

Split bill systemen en facturatie:

Via een slim platform kan je werkgever je thuislaadsessies automatisch vergoeden. Het platform zorgt voor één factuur voor de werkgever en de terugbetaling aan elke medewerker. Niet iedereen heeft steeds een factuur nodig voor zijn laadverbruik. Indien je toch één nodig zou hebben, voorziet EnergyKing laadsystemen waarbij dit mogelijk is voor 1 tot meer dan 1000 gebruikers.

Mobiele laadoplossing

Wanneer je liever niet investeert in een laadpunt is een mobiele laadoplossing ook een mogelijkheid. Dit is de enige laadoplossing waar je thuis geen speciale installatie voor nodig hebt. Dit is een kabel met kastje dat ervoor zorgt dat elektriciteitsverbruik, gps info,.. wordt gemonitord. Alle informatie komt terecht in een cloud, waar je al deze info kan raadplegen. Nexxtender Mobile is de meest voorkomende slimme laadkabel.

HOE GAAN WE TE WERK ?

  • Berekening vermogen

    We berekenen de capaciteit nodig voor jouw verbruik.

  • Type laadpunt

    We bepalen welk soort laadoplossing het meest geschikt is voor jou.

  • Model/design

    We kiezen samen een design dat technisch voldoet en jij mooi vindt.

  • Inschatting

    We maken jou een technische inschatting hoe alles moet geplaatst worden.

  • Offerte

    We maken jou een prijsofferte op maat.

Laden op kantoor

Door laadinfrastructuur te voorzien op de parking van jouw bedrijf zet je jouw toekomstvisie en duurzame karakter in de verf.

Op jouw werk staat jouw wagen vaak stil, het ideale moment dus om op te laden.

Als bedrijf kan je jouw laadstations ook open stellen voor gebruik door bezoekers of ander publiek. Je kan hierbij zelf bepalen aan welk tarief er kan geladen worden. Deze verrekening gebeurt snel en eenvoudig.

Fiscaal gezien is het als bedrijf zeker interessant om een publieke laadpaal te installeren. Jouw publieke laadpaal komt dan terecht in één van de grootste laadpaalnetwerken van Europa. Elektrische rijders vinden zo de weg naar jouw laadpaal.

Natuurlijk wil je ook op elk moment zicht hebben op de publieke en private laadsessies van je laadpaal. Deze informatie kan je terugvinden in een handig portaal voor het opvolgen van de laadsessies en de boekhoudkundige verwerking.

Een laadpaal installeren bij werknemers thuis?

EnergyKing is een echte specialist in laadoplossingen voor jouw elektrische vloot. Wij zorgen voor een vlotte installatie van de laadinfrastructuur zowel op jouw bedrijfsterrein als bij jullie werknemers thuis.

Als werkgever kan je automatisch de thuislaadsessies van jullie werknemers vergoeden. Het platform zorgt voor één factuur voor de werkgever en de terugbetaling aan elke medewerker.

Dit zeggen onze klanten

“EnergyKing heeft bij ons een laadpaal, zonnepanelen en airco in 5 ruimtes voorzien. We zijn zeer tevreden over de ganse lijn. Adviseurs met kennis van zaken, vlotte opvolging van het project en een stipte en propere plaatsing! We overwegen nog een thuisbatterij te plaatsen en gaan zeker het advies van EnergyKing vragen.”

Jade uit Hombeek

Vraag hier een offerte aan!