Rode Porsche op de achtergrond met op de voorgrond een laadpaal

Ben jij nog aan het twijfelen over het plaatsen van een slimme laadpaal? Lees dan zeker deze blog! Hieronder kan je lezen waarom je zo’n laadpaal moet overwegen, hoeveel het kost en wat de voordelen ervan zijn.

Voordelen

Een eigen laadpaal heeft een heleboel voordelen! Om te beginnen is een eigen laadpaal zeer veilig en efficiënt. De kans op oververhitting of een versleten stopcontact valt volledig weg. Huishoudelijke stopcontacten zijn een pak minder geschikt om een lange tijd hoge stroom te leveren. Met een laadpaal loop je nooit tegen dit soort problemen aan. Een laadpaal is speciaal ontworpen om méér vermogen te kunnen leveren zonder oververhitting tot gevolg.

Daarnaast komt ook het feit dat de kostprijs van opladen een pak lager is. Je eigen stroom is een pak goedkoper dan de stroom die je aan een openbare laadpaal afneemt. Heb je daarnaast ook nog zonnepanelen op je dak? Dan zorgt de zon er zelfs voor dat je wagen volledig kosteloos oplaadt.

Daarbovenop kan een slimme batterij ook opladen van het net wanneer de stroom goedkoop is en ontladen wanneer de prijs van stroom hoog staat. Dit is zeer interessant tijdens de winterperiode wanneer de batterij toch niet gevuld raakt met de zonnepanelen.

Het opladen van een elektrische wagen neemt bijna een kwart van al je beschikbare stroom in beslag. De plaatsing van een slimme laadpaal kan daar een oplossing voor bieden. Deze palen detecteren of er op dat moment andere toestellen veel verbruiken, en passen hun eigen vermogen daarop aan. Je kan daarnaast ook zelf programmeren wanneer de palen uw wagen moeten opladen, je kan het laadverbruik raadplegen via het internet, en er zijn nog veel andere slimme functies die zorgen voor optimaal gebruiksgemak.

Kosten

Dan is de vraag natuurlijk nog wat zo’n slimme laadpaal kost. Het mag dan een pak goedkoper zijn om elektrisch te rijden, maar je moet ook nog denken aan het prijskaartje van de laadpaal zelf. Afhankelijk van de soort, schommelen de prijskaartjes tussen €600 en €1.500. Daarbovenop komt dan nog de kostprijs van een verplichte keuring en de installatiekosten.

Daartegenover staat natuurlijk het feit dat zo’n elektrische wagen veel goedkoper is dan een gewone. Terwijl je voor een diesel- of benzinewagen gemiddeld al snel tussen de €1.100 en €1.200 kwijt bent, is dit bij een elektrische wagen slechts €750. Wat toch een aanzienlijk lager bedrag is.

Daarnaast zal een laadpaal er ook voor zorgen dat uw energieverbruik een pak hoger zal zijn. Denk er dan ook aan om na te gaan of je wel bij de goedkoopste energiemaatschappij zit.

Het zal met andere woorden dus even duren vooraleer je zo’n laadpaal hebt terugverdiend, maar zo’n laadpaal biedt ook heel wat gebruiksgemak en andere voordelen.

Subsidies

Wie als particulier tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 kiest voor een aankoop en plaatsing van een laadstation thuis, dit geldt zowel eigenaars als huurders, zal kunnen rekenen op een belastingvermindering op de investering. De vermindering zal stelselmatig in de tijd worden afgebouwd.

Wie deze investering doet tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 zal kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45%. Dit tarief daalt tot 30% in 2023 en tot 15% in 2024.
Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend en waarop ze wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige.

Ondernemingen die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 investeren in een publiek toegankelijk laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek. De vermindering zal stelselmatig in de tijd worden afgebouwd.

  • Deze laadinfrastructuur moet vrij toegankelijk zijn. Dit ofwel binnen of buiten de normale openingstijden.
  • Voor investeringen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 geldt een aftrekpercentage van 200%.
  • Voor investeringen tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 geldt een aftrekpercentage van 150%.

Twijfel je nog of het voor jou interessant is om een laadpaal te plaatsen? Neem dan zeker contact met ons op en praat er eens over met 1 van onze werknemers.