Privé
Zakelijk
Home Laadpaal Bidirectioneel laden: alles wat je moet weten in 2025

Bidirectioneel laden: alles wat je moet weten in 2025

Bidirectioneel laden is vandaag een populaire term. Steeds meer gezinnen willen hun elektrische wagen als thuisbatterij gebruiken en zo besparen op hun energiekosten. Veel elektrische wagens en laadpalen zijn vandaag al V2G-ready, wat betekent dat ze technisch voorbereid zijn op bidirectioneel laden. Maar in de praktijk zijn er echter nog nauwelijks voorbeelden van modellen die effectief bidirectioneel kunnen laden. Daardoor is het voorlopig nog eerder een belofte voor de nabije toekomst dan een dagelijkse realiteit.

In dit artikel:

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden betekent dat een elektrische wagen niet alleen energie kan opnemen, maar ook kan terugleveren. Dankzij deze technologie kan jouw elektrische wagen ingezet worden als thuisbatterij, waarbij de opgeslagen stroom flexibel gebruikt wordt. De energie in de batterij kan opnieuw ingezet worden in je huishouden of teruggeleverd worden aan het net.

Om bidirectioneel laden mogelijk te maken zijn er enkele voorwaarden. Je hebt een bidirectionele laadpaal nodig én een elektrische wagen die deze technologie ondersteunt. Op dit moment zijn slechts een beperkt aantal modellen geschikt, maar het aanbod groeit.

De verschillende vormen van bidirectioneel laden worden vaak samengevat onder drie begrippen:

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L maakt het mogelijk om apparaten en toestellen rechtstreeks aan te sluiten op je elektrische wagen. Denk aan het opladen van een laptop, het gebruiken van elektrisch gereedschap op een werf of het aansluiten van verlichting tijdens een kampeertrip. Je auto wordt zo een mobiele energiebron die overal inzetbaar is, zonder dat je afhankelijk bent van een vaste stroomaansluiting.

Vehicle-to-Home (V2H)

Bij V2H levert jouw elektrische wagen energie terug aan je woning. De batterij van je auto kan dan dienen als thuisbatterij, waarbij de opgeslagen stroom opnieuw gebruikt wordt om je huishouden van elektriciteit te voorzien. Dat is vooral interessant tijdens piekmomenten of wanneer de stroomprijzen hoog liggen, waardoor je kosten bespaart en je eigenverbruik verhoogt.

Vehicle-to-Grid (V2G)

Met V2G wordt de batterij van je wagen ingezet om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dit helpt het net te stabiliseren door pieken en dalen in de vraag op te vangen. Voor bedrijven met meerdere elektrische wagens kan dit een belangrijke meerwaarde betekenen, maar ook particulieren zullen in de toekomst kunnen profiteren via dynamische energiecontracten of vergoedingen van netbeheerders.

Voor wie is bidirectioneel laden interessant?

Bidirectioneel laden is vooral interessant voor gezinnen met een elektrische wagen en zonnepanelen. Zij kunnen de overtollige zonne-energie die overdag wordt opgewekt opslaan in hun wagen en die later gebruiken in hun woning. Op die manier fungeert de auto als thuisbatterij, waardoor je minder afhankelijk bent van het net en je jouw energiefactuur kan verlagen.

Daarnaast is bidirectioneel laden interessant voor gezinnen die meer zelfvoorzienend willen zijn of die willen inspelen op dynamische energieprijzen door stroom te gebruiken wanneer ze goedkoper is en terug te leveren wanneer de prijs hoger ligt.
.

Waarom bidirectioneel laden nog beperkt is in 2025

In 2025 is bidirectioneel laden nog lang niet standaard beschikbaar. Dat komt doordat er verschillende technische, economische en juridische drempels zijn die de brede uitrol vertragen. De belangrijkste redenen waarom niet elke elektrische auto vandaag bidirectioneel kan laden, zijn de volgende:

  • Techniek van batterij, omvormer en laadaansluiting
    De auto moet niet alleen kunnen laden, maar ook ontladen. Dat vraagt een speciale omvormer die niet in alle modellen aanwezig is. Daarnaast zijn ook niet alle laadaansluitingen al klaar voor bidirectioneel laden. Vooral oudere modellen missen deze functionaliteit.
  • Software en communicatie
    Om energie veilig en slim uit te wisselen, moet de wagen continu communiceren met de laadpaal én de netbeheerder of een energiemanagementsysteem. Dit gebeurt via protocollen die bepalen hoeveel stroom er teruggeleverd mag worden en op welk moment. Zonder deze slimme communicatie kan de energie niet gecontroleerd terug naar het huis of het net.

  • Batterijlevensduur
    Elke laad- en ontlaadcyclus heeft invloed op de conditie van de batterij. Bidirectioneel laden voegt extra cycli toe, waardoor de batterij sneller kan slijten. Fabrikanten zijn daarom voorzichtig: sommige leggen een beperking op in de vorm van een maximum aantal kWh dat gebruikt kan worden voor teruglevering aan de woning, of doen dit in de vorm van een maximum totaal aantal ontlaaduren.

  • Juridische complicaties
    Momenteel is bidirectioneel laden in België nog een regulatoire grijze zone. Het juridisch kader rond V2G en V2H is nog niet volledig uitgewerkt, waardoor er veel onduidelijkheid blijft. Elk toestel dat elektriciteit terug het net opstuurt (zoals omvormers, thuisbatterijen en bidirectionele laadpalen) moet eerst gehomologeerd (officieel goedgekeurd) worden door Synergrid. Omdat bidirectionele DC-laadpalen vandaag nog niet op de Synergrid-lijst staan, mogen ze voorlopig geen energie terugleveren.
    Wanneer het gaat om AC-bidirectioneel laden, waarbij de omvormer in de wagen zelf de stroom omzet en teruglevert aan de woning of het net, moet ook die specifieke omvormer van de auto een homologatieprocedure bij Synergrid doorlopen. Op dit vlak zijn zeker nog niet alle autofabrikanten vandaag al concreet actief, wat de uitrol van bidirectioneel laden bijkomend vertraagt.

Tot slot speelt ook compatibiliteit een rol: sommige elektrische wagens zijn technisch perfect in staat om bidirectioneel te laden, maar de fabrikant blokkeert deze optie softwarematig. Vaak heeft dit te maken met strategische keuzes, het afwachten van regelgeving of het beschermen van commerciële belangen. Daarom is het cruciaal dat fabrikanten van zowel auto’s als laadpalen samenwerken, zodat er in de toekomst meer mogelijkheden zijn om bidirectioneel te laden.

Welke bidirectionele laadpalen zijn er vandaag beschikbaar?

Een bidirectionele laadpaal is een laadstation dat niet alleen stroom naar je elektrische wagen kan sturen, maar ook energie kan terugleveren vanuit de autobatterij naar je woning of zelfs naar het elektriciteitsnet.

AC en DC bidirectionele laadpalen

Bidirectioneel laden kan zowel via AC- als via DC-laders. Bij AC-laadpalen zit de omvormer in de wagen zelf, waardoor alleen modellen met een bidirectionele onboard-omvormer dit ondersteunen. Bij DC-laadpalen zit de slimme omvormer in de laadpaal, waardoor het technisch eenvoudiger is om bidirectioneel te laden met verschillende wagens. Wel zijn DC-laadpalen duurder en complexer dan AC-versies.

Onze bidirectionele laadpalen

Vandaag zijn de meeste laadpalen bij EnergyKing al V2G-ready (standaard of via een extra optie). Dit betekent dat ze technisch in staat zijn om bidirectioneel te laden, maar dat de functie pas echt kan worden benut zodra de wetgeving rond teruglevering in orde is en autofabrikanten deze optie officieel toelaten. Op dit moment is dat nog niet het geval.

Wil je nu al voorbereid zijn op bidirectioneel laden? Kies dan voor de Peblar Business: een slimme én betaalbare laadoplossing die standaard V2G-ready is en waarmee je vandaag al de stap zet naar een toekomstbestendige laadoplossing. Vraag nu vrijblijvend je offerte aan.

Bij Blitz Power en Veton kan bidirectioneel laden als extra optie toegevoegd worden. Zo kan je je laadpaal al klaarzetten voor V2G.

Alfen brengt binnenkort ook bidirectionele laadpalen op de markt. Daarmee bereiden ze hun aanbod voor op de nieuwe standaard en bieden ze klanten een toekomstbestendige oplossing.

Nu al besparen door slimmer te laden?

Bidirectioneel laden is technisch veelbelovend, maar vandaag nog beperkt beschikbaar. Met slim laden kan je wél nu al je energiekosten verlagen. Maar wat is nu precies het verschil tussen bidirectioneel laden en slim laden? Bidirectioneel laden ervoor zorgt dat je auto ook energie kan teruggeven, terwijl slim laden bepaalt hoe en wanneer je het best laadt.

Daarbij horen slimme functies zoals load balancing, waarmee het laadvermogen automatisch wordt aangepast om overbelasting te vermijden. Met peak shaving vermijd je piekverbruik en voorkom je extra kosten op je energiefactuur. Je kan ook laden op zonne-energie, zodat je maximaal gebruik maakt van je eigen groene stroom. Een andere optie is laden op dynamische tarieven, waarbij je auto vooral laadt wanneer de stroom het goedkoopst is.

Conclusie

Bidirectioneel laden is een veelbelovende technologie die gezinnen toelaat hun elektrische wagen ook als thuisbatterij te gebruiken. Hoewel veel laadpalen en steeds meer wagens al V2G-ready zijn, staat de praktische toepassing in België nog in de kinderschoenen. De technische vereisten, de compatibiliteit van voertuigen en vooral de wetgeving zorgen ervoor dat er vandaag nog maar weinig concrete voorbeelden zijn.

Toch is het duidelijk dat bidirectioneel laden een belangrijke rol zal spelen in de energietransitie. Wie nu al kiest voor een V2G-ready laadpaal, is voorbereid op de toekomst en kan intussen dankzij slimme laadfuncties al besparen op zijn energiefactuur.

Bij EnergyKing volgen we deze ontwikkelingen van dichtbij en bieden we laadoplossingen die klaar zijn voor bidirectioneel laden zodra de markt er rijp voor is. Zo haal je vandaag al het maximum uit je elektrische wagen, met de zekerheid dat je klaar bent voor morgen.

Artikel delen via
Meer weten over

Gerelateerde artikelen

Artikel geschreven door:

Foto van Tibo De Cat
Tibo De Cat

Betaalbaar switchen naar hernieuwbare energie

Een beoordeling van 4,7/5
met 220 reviews